In deze folder geeft Spijkenisse Medisch Centrum u algemene informatie over de pijnpoli. Wij adviseren u deze informatie goed te lezen. Aanvullingen op deze informatie worden door uw behandelend arts aan u verteld.
De pijnpoli
De pijnpoli heeft als taak het beoordelen en indien mogelijk behandelen van patiënten met pijn. Daarbij gaat het veelal om pijnklachten die langere tijd bestaan, de zogenoemde chronische pijnklachten.
Het team
Op de pijnpoli werken meerdere anesthesioloog-pijnspecialisten. Zij houden zich specifiek met de pijnbestrijding bezig, in samenwerking met andere specialisten zoals revalidatieartsen, fysiotherapeuten, orthopeden, neurologen, neurochirurgen en psychologen. Indien nodig wordt er met een ander specialisme overlegd. Naast anesthesioloog-pijnspecialisten zijn binnen het team van de pijnpoli verpleegkundig specialist, pijnconsulente en een verpleegkundige werkzaam. De hoofdbehandelaar is een medisch specialist of verpleegkundig specialist, en is eindverantwoordelijk voor uw medische behandeling.
- Dhr. A.J.W. Teunissen, anesthesioloog-pijnspecialist
- Dhr. H. Benali, anesthesioloog-pijnspecialist
- Mw. M. Warren-Hoeksema, verpleegkundig specialist pijngeneeskunde
Voorbereiding voor uw bezoek aan de pijnpoli
Wanneer u bent verwezen naar de poli Pijngeneeskunde krijgt u digitaal een vragenlijst toegestuurd. Deze vragenlijst wordt klaar gezet in uw patiënten portaal. Hierop kunt u inloggen met uw DigiD via www.mijnspijkenissemc.nl. Pas nadat u de vragenlijst heeft ingevuld, wordt er voor u een eerste afspraak gemaakt. Tijdens deze afspraak wordt er o.a. met u besproken of er een behandeling is die aansluit bij uw klachten.
Ook vragen wij u om een actueel medicatie overzicht op te vragen bij uw apotheek. Dit is noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen, omdat verschillende medicijnen elkaars werking kunnen beïnvloeden
. Wachtlijst
Patiënten worden zo spoedig mogelijk gepland na het terugsturen van de vragenlijst en het invullen van de digitale vragenlijsten via Zorgportaal (m.b.v. DigiD). De toegangstijd na aanmelding (het digitaal invullen van de vragenlijsten) kan gevonden worden op de website van het ziekenhuis. Uw eerste afspraak op de poli Pijngeneeskunde krijgt u digitaal toegestuurd.
Afspraak en afspraak afzeggen
Als u een afspraak wilt maken, verplaatsen of afzeggen kunt u telefonisch met ons contact opnemen via 0181-65 84 60. Wij zijn telefonisch bereikbaar op maandag en vrijdag van 08.00-12.00 uur en van 13.00-16.00 uur en op woensdag tussen 9.00-11.00 uur.
Wanneer u meerdere keren niet op een afspraak verschijnt, beëindigen wij uw behandeling bij de pijnpoli.
Patiënteninformatie
Wat neemt u mee? Neem bij elk polikliniekbezoek het volgende mee:
- Geldig identiteitsbewijs;
- Verzekeringsbewijs (verzekeringspas of -polis);
- Verwijsbrief.
Het eerste bezoek
Tijdens uw eerste bezoek aan de pijnpoli maakt u kennis met de anesthesioloog/pijnspecialist of verpleegkundig specialist. Hij/zij gaat in op uw pijnklachten en neemt eventueel de vragenlijst met u door.
Aanvullend onderzoek
Voordat een behandeling wordt gestart, is soms nader onderzoek nodig door een andere specialist, bijvoorbeeld de revalidatiearts, psycholoog of de orthopeed. In dat geval wordt er voor u een afspraak gemaakt bij de betreffende specialist.
Nieuwe afspraak
Wanneer voldoende gegevens aanwezig zijn, kan de behandelaar u een behandeling voorstellen. Daarvoor wordt een nieuwe afspraak gemaakt. Tijdens het eerste bezoek wordt u dus nog niet behandeld. Wanneer tijdens het eerste bezoek niet meteen duidelijk wordt welke behandeling voor u geschikt is, kan het voorkomen dat uw pijnprobleem eerst wordt besproken met andere specialisten. U ontvangt dan later bericht hoe u verder behandeld kunt worden.
Begeleiding
Iemand met chronische pijnklachten heeft meestal meer problemen dan de pijn alleen. De pijn kan het u moeilijk maken om goed te functioneren. Ook kan de pijn u psychisch zwaar belasten. Wij onderzoeken of er een mogelijkheid is om u te leren hoe met uw pijnklachten om te gaan.
Tenslotte
Wij kunnen u niet garanderen dat u van de pijn afkomt. Het kan zijn dat uw klachten niet met de beschikbare technieken behandeld kunnen worden, of dat behandeling niet verantwoord is. Behandeling van pijnklachten die reeds langere tijd bestaan, zijn vaak lastig.
Wij zetten echter onze ervaring en deskundigheid voor u in en doen wat mogelijk is om uw pijnklachten zoveel mogelijk te verminderen.
Spoedgevallen
Buiten de tijden waarop de polikliniek bereikbaar is, kunt u met dringende vragen over uw behandeling die niet tot de volgende dag kunnen wachten, contact opnemen met de Spoedpost via 0181-65 88 88.
Klacht of opmerking
Wij doen er alles aan om goede zorg te leveren. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent. Wij raden u aan uw opmerking of klacht eerst te bespreken met de betrokken zorgverlener. Daarnaast is de folder
'Uw klacht onze zorg' beschikbaar op de pijnpoli en via de website van het Spijkenisse Medisch Centrum.
Tot slot
Inzien medische gegevens
Op mijn.spijkenissemc.nl kunt u uw medisch dossier inzien. U kunt ook inloggen via onze website www.spijkenissemc.nl.
Vergoeding ziekenhuiszorg
Niet alle ziekenhuiszorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Ook betaalt u altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar na of uw bezoek en/of behandeling in het ziekenhuis wordt vergoed. Meer informatie vindt u op www.dezorgnota.nl.Neemt u voor vragen, meer informatie of het afmelden van een afspraak contact op met polikliniek Pijnpoli. De polikliniek is bereikbaar op 0181-65 84 60 of via de BeterDichtbij app. Raadpleeg de website www.spijkenissemc.nl voor actuele openingstijden. Buiten kantooruren kunt u contact opnemen via het algemene telefoonnummer 0181-65 88 88.