Welkom
Binnenkort wordt u opgenomen in Spijkenisse Medisch Centrum. Onze deskundige medewerkers doen er alles aan om uw verblijf bij ons zo aangenaam mogelijk te maken.
Bij een opname in het ziekenhuis komt er veel op u af en heeft u ongetwijfeld vragen. In deze folder hebben we enkele belangrijke onderwerpen rondom uw opname op een rij gezet. Zo weet u alvast wat u kunt verwachten.
Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Stel ze gerust aan één van onze medewerkers of kijk op onze website
www.spijkenissemc.nl.
Wij wensen u een goed verblijf toe in ons ziekenhuis én een spoedig herstel.
Contactgegevens
Spijkenisse Medisch Centrum
Bezoekadres
Ruwaard van Puttenweg 500,
3201 GZ Spijkenisse
Postadres
Postbus 777,
3200 GA Spijkenisse
T: 0181 - 65 88 88
E:
info@spijkenissemc.nlI:
www.spijkenissemc.nlInhoud
Voorafgaand aan uw opname
- Preoperatieve screening (POS)
- Apotheek Service Punt (ASP)
- De opnamedatum
- Nuchterbeleid
- Voorkomen van infecties
- Wat neemt u mee naar het ziekenhuis?
Uw opname
- Waar meldt u zich?
- Ontvangst op de afdeling
- Voorbereiden
- Anesthesie
- Pijnstilling tijdens de operatie
- Na de operatie
- Mogelijke nawerkingen
Uw verblijf
- Wie staan er voor u klaar?
Op de kamer
- Bezoektijden
- Gemengd verplegen
- Televisie/internet
- Mobiele telefoons & Wi-Fi
- Maaltijden
- Bloemen en planten
Buiten de kamer
- Winkel
- Revalidatietuin
- Alcohol en roken
Weer naar huis
Weer thuis
- De eerste 48 uur
- Na 48 uur
Pijnstilling na ontslag
- Pijnstillers mee
- Inname en mogelijke bijwerkingen
- Op vaste tijden innemen
- Wanneer stoppen?
- Als de pijn terugkomt
- Medicijnen over?
Ook handig om te weten
- Parkeren
- Rolstoelen
- Aansprakelijkheid voor eigendommen
- Rechten en plichten
- Digitale zorg
- Filmen, fotografie of geluidsopname
- Geestelijke verzorging
- Post
- Klacht
- Compliment
- Kosten en vergoedingen
- Cliëntenraad
Belangrijke telefoonnummers
Help mee aan uw veilige behandeling
Voorafgaand aan uw opname
Preoperatieve screening (POS)
Komt u voor een operatie naar Spijkenisse Medisch Centrum, dan krijgt u van ons een uitnodiging voor een telefonische preoperatieve screening (POS). De POS is met de Anesthesioloog als voorbereiding op uw operatie en duurt ongeveer 20 minuten. Tijdens de screening wordt gekeken welke vorm van anesthesie het beste bij u en de operatie past.
LET OP: Zorg ervoor dat u voorafgaand aan de telefonische POS de digitale vragenlijst heeft ingevuld. Als u de vragenlijst niet heeft ingevuld, dan gaat uw afspraak helaas
niet door.
Apotheek Service Punt (ASP)
Om veilige en goede zorg te kunnen verlenen, is het van belang dat uw behandelaar op de hoogte is van de medicijnen die u thuis gebruikt. Dit kunnen medicijnen zijn die u heeft ontvangen op recept van bijvoorbeeld uw huisarts maar ook zogenaamde zelfzorgmiddelen die u bij de drogist of apotheek kunt kopen. Hierbij kunt u denken aan vrij verkrijgbare pijnstillers maar bijvoorbeeld ook aan bepaalde vitaminepreparaten en
voedingssupplementen. Daarnaast is het van belang om te weten of u allergisch bent voor bepaalde medicijnen of stoffen.
De apothekersassistent zal voorafgaand aan uw opname een medicatie-verificatiegesprek met u voeren. Dit gesprek is telefonisch, tenzij anders met u afgesproken, en duurt ongeveer 10 minuten. Hierbij wordt uw actuele medicijnengebruik doorgenomen en vastgelegd in ons ziekenhuis informatie systeem.
Indien er na het medicatie-verificatiegesprek wijzigingen in uw medicijngebruik zijn, verzoeken wij u om dit telefonisch door te geven aan de apothekersassistent via telefoonnummer 0181-65 82 47. Dat kan op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 16.00 uur.
Klopt het allemaal?
Het is belangrijk dat wij van u de juiste gegevens hebben. Klopt het allemaal nog? Of bent u bijvoorbeeld pas verhuisd, heeft u een nieuw telefoonnummer of andere huisarts?
Geef een verandering snel door aan ons Afsprakenbureau via telefoonnummer 0181 - 65 83 33. Dat kan op maandag t/m vrijdag van 08.00 - 12.15 uur en van 12.45 - 16.00 uur.
Bent u bij de preoperatieve screening geweest en is uw gezondheid daarna veranderd? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de POS via telefoonnummer 0181 - 65 85 58. Dat kan op maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 12.00 uur en van 13.00 - 16.00 uur.
POS in Van Weel Bethesda Ziekenhuis
Word u voor uw operatie vanuit Het Van Weel Bethesda Ziekenhuis doorgestuurd naar Spijkenisse Medisch Centrum? Dan krijgt u daar een uitnodiging voor de preoperatieve screening (POS) en hoeft u daarvoor bij ons dus geen afspraak meer te maken.
De opnamedatum
Een medewerker van het Opnamebureau neemt contact met u op om een opnamedatum af te spreken. Hier ontvangt u een digitale bevestigingsbrief van. In deze brief staat de dag van de operatie en de tijd waarop u verwacht wordt.
Kunnen we u telefonisch niet bereiken? Dan krijgt u een voorstel gestuurd voor de datum en tijdstip waarop de operatie plaatsvindt. Het is belangrijk dat u
deze datum en tijdstip bevestigt bij ons Opnamebureau. Dat kan telefonisch op maandag tot en met vrijdag tussen 13.30 en 15.00 uur via telefoonnummer 0181 - 65 88 92. Komt de voorgestelde opnamedatum u niet goed uit? Bel dan zo snel mogelijk naar het Opnamebureau. Dan plannen wij samen met u een nieuwe opnamedatum.
LET OP: Als u de afspraak niet bevestigt, dan gaat de operatie helaas
niet door. Zorg er daarom voor dat u snel reageert.
Nuchterbeleid
Voor de operatie moet u nuchter zijn. Dit betekent dat u er heel goed op moet letten tot wanneer én wat u nog mag eten en drinken. Ook voor roken, alcohol en drugsgebruik zijn er regels. Hieronder staat ons nuchterbeleid uitgelegd voor volwassenen en kinderen. Deze regels gelden altijd, tenzij de Anesthesioloog u iets anders heeft verteld.
.png)
LET OP: Als u zich niet houdt aan het nuchterbeleid, dan gaat de operatie helaas
niet door. Als u niet nuchter bent, kan uw maaginhoud tijdens de operatie namelijk in longen of luchtpijp terechtkomen. Door de narcose of verdoving kan uw lichaam daar minder goed op reageren. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren!
MedicijnenSoms moet u vóór een operatie stoppen met het innemen van medicijnen. Ook daarover vertelt de Anesthesioloog u meer tijdens de preoperatieve screening. Voor
volwassenen is het advies om 2 uur voor de komst naar het ziekenhuis 1000 mg paracetamol in te nemen met een slokje water, bij voorkeur vanuit huis.
LET OP: dit geldt
niet voor kinderen.
Roken, alcohol, drugsU mag op de dag van de operatie vanaf 00:00 uur 's nachts
niet roken en
geen alcohol of drugs gebruiken.
Voorkomen van infecties
Om infecties te voorkomen moet uw huid zo schoon mogelijk zijn. Wij vragen u om:
- te douchen voordat u naar het ziekenhuis komt;
- te zorgen dat uw nagels schoon en kort zijn;
- te zorgen dat make-up, nagellak, sieraden en piercings verwijderd zijn.
Word u aan uw hand geopereerd en heeft u kunstnagels? Zorg er dan voor dat uw kunstnagels voorafgaand aan de operatie verwijderd zijn.
Wat neemt u mee naar het ziekenhuis?
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument). Let op: ook voor kinderen van 0 tot 18 jaar is een geldig legitimatiebewijs verplicht!;
- Geldige gegevens van uw zorgverzekering;
- Een actueel medicatie-overzicht inclusief eventuele allergieën. Dit overzicht is verkrijgbaar bij uw eigen apotheek;
- De medicijnen die u dagelijks inneemt in originele verpakking. Weekdozen zijn niet toegestaan aangezien de medicijnen hierin niet te herkennen zijn. Medicatierollen (Baxterrollen) zijn wel toegestaan;
- Uw patiëntenkaart van Spijkenisse Medisch Centrum;
- Afhankelijk van uw opname: nachtkleding, ondergoed, gemakkelijk zittende kleding voor na de behandeling, slippers of pantoffels;
- Telefoonnummer van uw eerste contactpersoon.
Extra voor kinderen - Speelgoed/ knuffel;
- Eventueel een speen of eigen beker/fles.
LET OP: Wij zijn niet aansprakelijk voor verlies of eventuele diefstal van uw persoonlijke eigendommen.
Uw opname
Waar meldt u zich?
Bij binnenkomst in ons ziekenhuis meldt u zich bij de receptie in de centrale hal. Zij verwijzen u naar de juiste afdeling. U kunt indien gewenst een begeleid(st)er meenemen.
Ontvangst op de afdeling
De verpleegkundige ontvangt u op de afdeling en geeft u alle informatie die u nodig heeft. U krijgt een polsbandje om met daarop uw naam, geboortedatum en de naam van de afdeling waar u verblijft. De verpleegkundige vraagt u wie uw eerste contactpersoon is. U hoort hoe laat u ongeveer geopereerd wordt. Als voorbereiding op de operatie krijgt u eventueel afgesproken medicijnen en een operatiejas aan.
Tijdens uw operatie blijft u uw eigen meegebrachte medicatie gebruiken. De verpleegkundige bespreekt met u of u de medicatie in eigen beheer kunt houden tijdens de opname.
- Indien u de medicatie in eigen beheer kunt houden, dan dient de medicatie opgeborgen te worden in het nachtkastje. U mag dan zelf uw medicatie innemen zoals u thuis gewend bent. De verpleegkundige zal de inname tijdens de medicijnrondes nog wel controleren.
- Indien u de medicatie niet in eigen beheer kunt houden, wordt uw medicatie tijdens de opname tijdelijk door de verpleegkundige in beheer genomen.
Voorbereiden
Voor de operatie moet u uw horloge en sieraden afdoen. Aanwezige make-up, nagellak, sieraden en piercings moeten van tevoren al zijn verwijderd en de nagels moeten kort zijn geknipt. Afhankelijk van het type anesthesie moeten uw bril, contactlenzen en kunstgebit op de afdeling achterblijven. Word u aan uw hand geopereerd en heeft u kunstnagels? Zorg er dan voor dat uw kunstnagels voorafgaand aan de operatie verwijderd zijn.
Een verpleegkundige brengt u naar de operatieafdeling. Daar wordt u aangesloten aan de bewakingsapparatuur en krijgt u een infuus.
Anesthesie
Er zijn verschillende vormen van anesthesie: algeheel of regionaal. Tijdens de preoperatieve screening (POS) is al met u besproken welke vorm van anesthesie voor u het meest geschikt is. Anesthesie is een onderwerp waar mensen vaak vragen over hebben. Daarom leest u hieronder meer over pijnstilling tijdens de operatie.
Pijnstilling tijdens de operatie
Er bestaan verschillende vormen van anesthesie (verdoving):
- Algehele anesthesie: u bent tijdens de operatie in diepe slaap.
- Regionale anesthesie (gedeeltelijke verdoving): een deel van uw lichaam is tijdelijk gevoelloos gemaakt. Dit is onder te verdelen in:
o Spinaal anesthesie: een ruggenprik om het onderlichaam te verdoven.
o Plexusanesthesie van arm of been: plaatselijke verdoving van de zenuwen.
Regionale anesthesie (gedeeltelijke verdoving) krijgt u in de voorbereidingsruimte toegediend. Bij algehele anesthesie wordt u in een kunstmatige slaap gebracht met medicijnen die de Anesthesioloog via het infuus toedient. Wanneer u slaapt, krijgt u een buisje achter in de keel of in de luchtpijp voor de beademing.
Tijdens de operatie zorgen de Anesthesioloog en de anesthesiemedewerker voor u. Zij controleren uw hartslag, bloeddruk en ademhaling met apparatuur.
Bij algehele anesthesie moeten het kunstgebit en de bril/ contactlenzen op de afdeling achterblijven. Bij regionale anesthesie mogen het kunstgebit en de bril aanwezig blijven. Een hoorapparaat mag u altijd blijven gebruiken.
Na de operatie
Na de operatie gaat u naar de uitslaapkamer (verkoever). Daar wordt u bewaakt totdat de narcose voldoende is uitgewerkt. Wanneer dat zo is, wordt u teruggebracht naar de afdeling. Hier krijgt u iets te eten en te drinken, indien nodig pijnstilling en kunt u rustig bijkomen van de operatie.
Mogelijke nawerkingen
Het is mogelijk dat u na de operatie last heeft van bepaalde nawerkingen:
- Meestal bent u nog wat slaperig of duizelig. Dit duurt totdat de bij de anesthesie gebruikte medicatie volledig is uitgewerkt;
- Bij pijn krijgt u van de verpleegkundige een pijnstillend middel dat door de Anesthesioloog is voorgeschreven. Vraag er gerust naar;
- Soms voelt u zich misselijk na de operatie. Mag u weer iets drinken? Drink dan niet meteen teveel. Vraag de verpleegkundige om advies want er zijn ook medicijnen om misselijkheid te verminderen;
- Na een algehele anesthesie kunt u last hebben van keelpijn of heesheid (u heeft namelijk een buisje in uw keel of luchtpijp gehad);
- Soms komt spierpijn voor;
- Als u een ruggenprik heeft gehad, kan het enkele uren duren voordat u weer een normale aandrang voelt om te plassen;
- Na een ruggenprik kan soms hoofdpijn ontstaan. Gelukkig komt dit zelden voor en is het goed te behandelen. Krijgt u hoofdpijn als u weer thuis bent? Neem dan contact op met het ziekenhuis.
Uw verblijf
Als u voor een operatie op de afdeling Dagbehandeling bent geweest, mag u na de operatie – als alles goed gaat en de arts tevreden is – weer naar huis. Verblijft u langere tijd bij ons? Dan is het prettig om te weten wie er voor u klaarstaan en hoe onze huisregels zijn.
Wie staan er voor u klaar?
Wanneer u in het ziekenhuis ligt, heeft u vaak contact met diverse zorgverleners, soms van verschillende specialismen.
- De medisch specialist is uw hoofdbehandelaar en is altijd eindverantwoordelijk voor uw medische behandeling;
- U kunt ook te maken krijgen met een arts-assistent in opleiding (zaalarts) en/of een physician assistant en/of verpleegkundig specialist. Zij zijn uw aanspreekpunt en komen langs om met u de behandeling te bespreken (artsenvisite). Zij werken onder supervisie van de hoofdbehandelaar;
- Het verpleegkundig team op uw afdeling bestaat uit verpleegkundigen, leerling-verpleegkundigen, verzorgenden en secretaresse(s). De coördinator is de eindverantwoordelijke voor de dagelijkse gang van zaken op de afdeling.
In ons ziekenhuis werken veel vrijwilligers. Zij bieden hulp bij het verwelkomen van nieuwe patiënten, het uitdelen van post, het verzorgen van bloemen en begeleiden van patiënten naar een andere afdeling.
Op de kamer
Bezoektijden
Bezoek is natuurlijk van harte welkom. Wel vragen we u om rekening te houden met het volgende:
- De bezoektijden voor de verpleegafdeling staan op onze website;
- Voor bezoek geldt: maximaal twee bezoekers per patiënt;
- Patiënten op de Dagbehandeling mogen geen bezoek ontvangen.
Voor de kinderverpleegafdeling gelden geen bezoektijden. Maximaal twee ouders/verzorgers zijn welkom om hun kinderen de hele dag te bezoeken. Om de rust op de afdeling te bewaken, vragen wij u om geen broertjes/ zusjes mee te nemen en liever niet te wisselen qua bezoek.
Gemengd verplegen
In het ziekenhuis komt gemengd verplegen voor. Dit houdt in dat u met mannen en vrouwen op een kamer kunt komen te liggen.
Televisie/ internet
Op een beperkt aantal kamers is een televisie beschikbaar. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Voor het gebruik van de televisie is een hoofdtelefoon noodzakelijk. Vraag hierom bij de verpleegkundige. Heeft u een televisie op uw kamer? Dan vragen wij u vriendelijk om ervoor te zorgen dat het gebruik ervan geen overlast veroorzaakt. Kijkt u op uw mobiele telefoon of op een ander device zoals een tablet? Dan vragen wij u ook gebruik te maken van een hoofdtelefoon.
Onze huisregels
Spijkenisse Medisch Centrum wil graag een prettige, gezonde en veilige omgeving zijn voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Daarom gelden in onze gebouwen en op ons terrein enkele huisregels. U vindt ze op onze website: www.spijkenissemc.nl
Mobiele telefoons & Wi-Fi
Het gebruik van uw mobiele telefoon is toegestaan in alle ruimtes, behalve de ruimtes met een verbod sticker. Houd bij het gebruik van uw telefoon minstens 1,5 meter afstand van medische apparatuur. Sommige apparaten op de verpleegafdeling zijn gevoelig voor gebruik van mobiele telefoons. U herkent deze apparaten aan een waarschuwingssticker. Gratis Wi-Fi is in het hele ziekenhuis aanwezig.
Maaltijden
Om 08.00 uur krijgt u een ontbijt, om 12.00 uur wordt een lunch gebracht en om 17.00 uur krijgt u een warme maaltijd. Op vaste tijden krijgt u koffie, thee of andere dranken aangeboden. Op de afdeling Dagbehandeling is eten en drinken anders geregeld. Daar wordt vaak na de operatie een broodmaaltijd aangeboden. Het is niet toegestaan om thuis bereide maaltijden mee te nemen naar het ziekenhuis.
Bloemen en planten
Planten zijn - in verband met infectiegevaar - in het ziekenhuis niet toegestaan. Bloemen mogen wel. U kunt de verpleegkundigen op de afdeling om een vaas vragen.
Buiten de kamer
Winkel
In de centrale hal bevindt zich een horecagelegenheid en een winkel. De winkel is op maandag tot en met vrijdag geopend van 08.00 - 17.00 uur.
Revalidatietuin
Aan het einde van de centrale hal bij route 50 is een revalidatietuin aangelegd met verschillende materialen zoals kiezelstenen, zand en gras. Patiënten die aan hun herstel werken, kunnen hier allerlei situaties oefenen zoals traplopen, lopen op verschillende ondergronden en ongelijke vloeren. Patiënten (en hun bezoek) die de afdeling mogen verlaten, kunnen ook gebruik maken van deze tuin.
Alcohol en roken
Alcohol drinken en roken zijn in het hele ziekenhuis verboden.
www.spijkenissemc.nl
Meer weten over ons ziekenhuis? Op onze website vindt u niet alleen alle actuele informatie over onze zorgverlening maar bijvoorbeeld ook handige tips om uw gesprek met de arts voor te bereiden. Ook vindt u hier onze digitale patiëntenfolders. Kijk op www.spijkenissemc.nl.
Weer naar huis
Ontslag
Als de arts en/of verpleegkundige het verantwoord vinden, mag u naar huis. Wij proberen dit altijd op tijd door te geven zodat u bijvoorbeeld vervoer kunt regelen. Soms krijgt u adviezen mee voor thuis, bijvoorbeeld over voeding, oefeningen, wondverzorging of medicijnen. Als dat nodig is, krijgt u een afspraak mee voor controle op de polikliniek. Gaat u naar huis? Geef dat dan nog even door aan de balie van de afdeling.
In sommige gevallen mag u na een operatie niet zelf naar huis rijden. Zorg dat u bijtijds vervoer regelt.
Is er thuis nazorg nodig, dan vertelt de verpleegkundige u wat daarvoor geregeld moet worden. U kunt een brief/ folder meekrijgen met alle informatie daarover. Uw huisarts wordt geïnformeerd over uw opname en ontslag want de behandelend arts stuurt alle informatie toe.
Weer thuis
Bent u geopereerd? Dan nemen we een dag na de behandeling contact op om te vragen hoe het gaat. Bent u op vrijdag behandeld dan wordt u op maandag gebeld.
De eerste 48 uur
De eerste 48 uur na ontslag uit het ziekenhuis kunt u tijdens kantoortijden contact opnemen met de verpleegkundige afdeling waar u was opgenomen. Is deze afdeling gesloten? Neem dan contact op met de Spoedpoli via telefoonnummer 0181 - 65 87 77.
Na 48 uur
Ontstaan er na 48 uur problemen? Neem dan contact op met de doktersassistente van de polikliniek. Op de website vindt u de telefoonnummers van de poliklinieken. Bent u niet zeker welk nummer u nodig heeft? Bel dan ons algemene telefoonnummer 0181 - 65 88 88. Onze medewerkers van de telefooncentrale verbinden u graag door. Geef hierbij duidelijk aan dat u in de afgelopen 48 uur een operatie heeft ondergaan.
Krijgt u problemen in de avond, nacht of in het weekend? Dan kunt u bellen met de huisartsenpost via telefoonnummer 0181 - 62 70 55.
Pijnstilling na ontslag
Pijnstillers mee
Als u uit het ziekenhuis vertrekt, is de pijn ‘onder controle’ want u bent meestal nog goed verdoofd. Vaak krijgt u een recept voor pijnstillers mee van de verpleegkundige. Probeer deze medicijnen op weg naar huis bij uw apotheek op te halen. Dan heeft u ze in huis voordat de pijn thuis opkomt.
Na een operatie bent u nooit helemaal zonder pijn maar de pijn mag u niet hinderen of ’s nachts wakker houden. U moet goed kunnen bewegen, doorademen en hoesten. Houd wel rekening met de adviezen die de arts u heeft gegeven zoals niet tillen of rennen.
Als u meer gaat bewegen, kan de pijn erger worden. Daarom zijn er langwerkende én kortwerkende medicijnen. Met de kortwerkende medicijnen kunt u bijvoorbeeld een pijnpiek voorkomen als u wilt gaan bewegen, bijvoorbeeld voordat u gaat douchen. De langwerkende medicijnen zorgen ervoor dat de pijn tussen het bewegen niet te erg is.
Inname en mogelijke bijwerkingen
Over het innemen en de mogelijke bijwerkingen van pijnstillende medicijnen zijn vaak veel vragen. Onderstaand schema geeft een korte uitleg over enkele veelgebruikte medicijnen.
LET OP: U krijgt niet al deze medicijnen mee maar alleen de medicatie die voor u door de arts is voorgeschreven. De apotheker, verpleegkundige of uw behandeld arts kan u hierover extra adviezen geven.
Paracetamol (langwerkend)
Gebruik: 3 tot 4 keer per dag 2 tabletten van 500 mg.
U kunt paracetamol zonder recept verkrijgen bij uw drogist of supermarkt.
U kunt het middel ook met uw recept bij de apotheek afhalen.
Naproxen of Diclofenac (langwerkend)
Naproxen: 3 keer per dag 1 tablet van 250 mg.
Diclofenac: 3 keer per dag 1 tablet van 50 mg.
Naproxen en Diclofenac kunnen maagklachten geven. Daarom krijgt u een recept mee voor een medicijn om uw maag te beschermen (Pantoprazol).
Tramadol (langwerkend)
3 keer per dag 1 tablet van 50 mg.
Tramadol kan misselijkheid en obstipatie (verstopping) veroorzaken. U krijgt daarom een recept mee voor een laxeermiddel. U kunt suf, slaperig of duizelig worden. U mag niet autorijden met dit medicijn.
Oxycodon met gereguleerde afgifte ‘MGA’ (langwerkend)
2 keer per dag 1 tablet (dosering staat op het recept).
Oxycodon MGA kan obstipatie (verstopping) veroorzaken. U krijgt daarom een recept mee voor een laxeermiddel. U kunt suf, slaperig of duizelig worden. U mag niet autorijden met dit medicijn.
Bij lang gebruik kan er verslaving ontstaan. Gebruik Oxycodon daarom zo kort mogelijk. Heeft u dit medicijn langer nodig dan het recept voorschrijft? Neem dan contact op met uw arts.
Oxycodon (kortwerkend)
Zo nodig 4 tot 6 keer per dag 1 tablet (dosering staat op het recept).
Neem dit medicijn in als de langwerkende medicijnen tijdelijk onvoldoende werken. U kunt het ook 15-20 minuten voordat u gaat bewegen innemen (wassen, aankleden en dergelijke). Gebruik niet meer dan 1 tablet per 3 uur.
Oxycodon kan obstipatie (verstopping) veroorzaken. U krijgt daarom een recept mee voor een laxeermiddel. U kunt suf, slaperig of duizelig worden. U mag niet autorijden met dit medicijn.
Bij lang gebruik kan er verslaving ontstaan. Gebruik Oxycodon daarom zo kort mogelijk. Heeft u dit medicijn langer nodig dan het recept voorschrijft? Neem dan contact op met uw arts.
Op vaste tijden innemen
Het is belangrijk dat u de medicijnen goed verdeeld over de dag inneemt op vaste tijden. Zo is in uw lichaam steeds een gelijke hoeveelheid medicatie aanwezig. Dit werkt het beste. Als voorbeeld kunt u de eerste dagen na de operatie onderstaand schema gebruiken.
| Medicatie | | |
Tijd | Paracetamol | Naproxen of Diclofenac | Pantoprazol |
08:00 uur | x | x | x |
13:00 uur | x | | |
16:00 uur | | x | |
18:00 uur | x | | |
20:00 uur | | | |
22:00 uur | x | x | |
Wanneer stoppen?
Na een aantal dagen zal de pijn minder worden. Uw lichaam herstelt zich namelijk weer. Iedereen ervaart pijn op een andere manier en daarom moet u zelf beslissen wanneer u minder pijnstillers gaat slikken. Stop nooit met alle medicatie tegelijk maar zorg ervoor dat u dit goed afbouwt. Kunt u de pijn na een aantal dagen goed verdragen? Probeer dan steeds met 1 medicijn per keer te stoppen. Begin het afbouwen altijd met morfineachtige medicijnen (zoals Oxycodon of Tramadol) en stop het laatst met de paracetamol.
Hieronder leest u per medicijn hoe u het beste kunt afbouwen en stoppen, beginnend met Oxycodon en Tramadol.
- Oxycodon langwerkend
Begin met een halve tablet. U neemt dan 2 keer per dag een halve tablet (in plaats van een hele tablet).
- Oxycodon kortwerkend
Na het stoppen van de langwerkende Oxycodon kan het zijn dat u vaker de kortwerkende Oxycodon nodig heeft. Na een aantal dagen zal de pijn weer afnemen en kunt u proberen te stoppen met de kortwerkende Oxycodon. Als u geen langwerkende Oxycodon heeft gebruikt dan kunt u direct stoppen met de kortwerkende Oxycodon.
- Tramadol
Dit medicijn hoeft u niet af te bouwen. U kunt er in één keer mee stoppen. Als u dat prettiger vindt, kunt u ook eerst een paar dagen alleen ’s ochtends nog een tablet of capsule innemen.
- Naproxen, Diclofenac en paracetamol
Bent u met de morfineachtige medicijnen Oxycodon of Tramadol gestopt? Dan kunt u ook direct stoppen met Naproxen of Diclofenac en paracetamol. Het advies: stop eerst met Naproxen of Diclofenac en stop de dag erna met paracetamol (u hoeft de dosering niet te halveren). U kunt nu ook met de maag beschermende tabletten stoppen.
Als de pijn terugkomt
Het kan zijn dat de pijn terugkomt, bijvoorbeeld omdat u meer gaat bewegen of omdat u minder medicijnen slikt. Dan kunt u overwegen om tijdelijk weer een pijnstiller te nemen. Probeer dan enkele dagen later weer of u opnieuw kunt stoppen of afbouwen. Belangrijk is dat u zelf aanvoelt of de pijn te dragen is. Gebruik geen andere pijnstillers dan de medicijnen die u zijn voorgeschreven.
Medicijnen over?
Heeft u tabletten over van de medicijnen die u op recept heeft gekregen? U hoeft ze niet op te maken. U kunt ze terugbrengen naar de apotheek. Paracetamol kunt u thuis bewaren en zo nodig gebruiken bij lichte hoofdpijn of
spierpijn.
Blijft u te veel pijn houden of heeft u vragen?
Neem dan contact op met uw huisarts of behandelend arts uit het ziekenhuis.
Ook handig om te weten
Parkeren
Bezoekers kunnen op het terrein van het ziekenhuis betaald parkeren. De tarieven vindt u op de borden bij de slagbomen, betaalautomaten en op onze
website. Hier staat ook een routebeschrijving (met auto of openbaar vervoer) naar ons ziekenhuis. Het is alleen mogelijk om met pinpas/ creditcard te betalen en niet met munt- of briefgeld.
Rolstoelen
Bij de hoofd- en achteringang van ons ziekenhuis zijn rolstoelen beschikbaar voor tijdelijk gebruik. Deze kunnen worden gebruikt voor vervoer van patiënten en bezoekers die slecht ter been zijn. U heeft hiervoor een muntstuk van € 2,- nodig. U krijgt dit weer terug als u de rolstoel inlevert.
Aansprakelijkheid voor eigendommen
Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van uw eigendommen. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld brillen, gehoorapparaten, kunstgebit en wandelstokken. Laat uw eigendommen niet onbewaakt achter. Ziet u iets wat u niet vertrouwt? Geef dit dan direct door aan een verpleegkundige zodat de beveiliging kan worden gebeld. Mocht het voorkomen dat uw eigendommen zijn gestolen, dan kunt u een meldingsformulier krijgen bij de beveiliging. Met het ingevulde formulier moet u zelf aangifte doen bij de politie.
Rechten en plichten
Wanneer u in het ziekenhuis wordt onderzocht of behandeld, ontstaat er een overeenkomst. Deze overeenkomst wordt ‘geneeskundige behandelovereenkomst’ genoemd. Dit betekent dat de zorgverleners in het ziekenhuis én u als patiënt bepaalde rechten en plichten hebben. Meer informatie over uw rechten en plichten vindt u op onze
website.
Digitale zorg
Als patiënt in ons ziekenhuis kunt u gebruik maken van diverse digitale systemen. In uw patiëntenportaal
mijn.spijkenissemc.nl krijgt u bijvoorbeeld veilig toegang tot al uw medische gegevens. Hier vindt u ook informatie over uw aandoening of behandeling. Via de BeterDichtbij app kunt u veilig contact opnemen met uw zorgverlener.
Filmen, fotografie of geluidsopname
Wij vinden de privacy van u, andere patiënten, bezoekers en onze medewerkers belangrijk. Als u een foto, film of geluidsopname maakt waarop een medewerker, patiënt of bezoeker te zien is of te horen, bent u verplicht deze mensen hiervoor toestemming te vragen.
Geestelijke verzorging
In ons ziekenhuis verwelkomen wij patiënten van alle levensovertuigingen. Uw eigen geestelijk verzorger of vertegenwoordiger van uw levensovertuiging is bij ons van harte welkom. Wij verzoeken u vriendelijk om zelf of via familie, aan hem of haar door te geven dat u bent opgenomen.
Post
Dagelijks wordt post op de afdeling bezorgd. Om ervoor te zorgen dat de post zo snel mogelijk aankomt, zorg er dan voor dat het volgende op de kaart of envelop staat:
Spijkenisse Medisch Centrum
Naam patiënt
Afdeling en kamernummer
Postbus 777
3200 GA Spijkenisse
Klacht
Heeft u een klacht over de zorg in ons ziekenhuis? Dan kunt u dat het best zo snel mogelijk bespreken met degene over wie u niet tevreden bent. Is uw klacht niet naar wens afgehandeld of wilt u meer weten over de klachtafhandeling binnen Spijkenisse Medisch Centrum? Neem dan contact op met de Klachtenfunctionaris. Dat kan telefonisch via 06 - 44 21 12 18 of per e-mail:
klachten@spijkenissemc.nl. Meer informatie over de klachtenprocedure vindt u in de folder ‘Uw klacht, onze zorg’.
Compliment
Natuurlijk horen wij het ook graag als u tevreden bent over onze zorgverlening. Op
www.zorgkaartnederland.nl kunt u uw waardering melden. Alvast bedankt hiervoor.
Kosten en vergoedingen
Niet alle ziekenhuiszorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw opname in het ziekenhuis (deels) wordt vergoed. Meer informatie vindt u op
www.dezorgnota.nl.
Bent u op zoek naar onze tarieven of betalingsvoorwaarden? Bel dan met de medewerkers van de afdeling Financiële Administratie via telefoonnummer 0181 - 65 83 59.
Cliëntenraad
De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van patiënten en bezoekers. De in de wet- en regelgeving vastgelegde taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn richtinggevend bij het handelen en de besluitvorming. Meer informatie over de cliëntenraad kunt u vinden op onze
website.
Hier vindt u ook informatie over het patiëntenpanel. Met het patiëntenpanel peilt de cliëntenraad de mening van inwoners uit onze regio over ons ziekenhuis en onze zorg. Deze inzichten gebruikt de cliëntenraad voor haar adviezen aan de Raad van Bestuur.
Belangrijke telefoonnummers
Belangrijke contactgegevens
Op onze
website vindt u de contactgegevens van alle poliklinieken en afdelingen.
Afdeling/ poli
| Telefoonnummer
| Bereikbaarheid
|
Afsprakenbureau
| 0181 - 65 83 33
| Maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur geopend.
|
Opnamebureau
| 0181 - 65 88 92
| Dagelijks spreekuur maandag tot en met vrijdag van 13.30 tot 15.00 uur. Bereikbaar voor: - Vragen over wachttijden; - Vragen of opmerkingen over uw opnamedatum.
|
Bij spoed
| 0181 - 65 88 88
| Elke werkdag bereikbaar via de receptie. Geef aan dat het om een spoedgeval gaat, zoals: - U belt op de dag van opname dat uw opname niet door kan gaan.
|
Preoperatieve Screening (POS)
| 0181 - 65 85 58
| Maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur geopend. Voor het doorgeven van wijzigingen in uw gezondheidstoestand of medicatie.
|
