In deze folder geeft Spijkenisse Medisch Centrum u algemene informatie over de aandachtspunten bij het gebruik van de TENS. Wij adviseren u deze informatie goed te lezen. Aanvullingen op deze informatie worden door uw behandelend arts aan u verteld.
Lees vóór de afspraak deze informatie goed door. De focus van de afspraak ligt op het praktische gedeelte van de TENS. Vragen over deze aandachtspunten kunt u stellen tijdens de TENS afspraak.
- Tijdens het autorijden mag de TENS niet aan staan. De elektroden en kabels mogen wel op uw rug bevestigd zitten, maar de TENS moet uit staan. Als bijrijder mag de TENS wel aan staan. Mocht u bijvoorbeeld een ongeluk veroorzaken en de TENS staat op dat moment aan, dan bent u niet verzekerd.
- In een zakje elektroden zitten 4 elektroden, mocht u deze alle 4 tegelijk gebruiken, dan kunt u met deze 4 elektroden twee weken doen. Na twee weken gooit u de elektroden weg en gaat u door met een nieuw zakje elektroden. Deze moet u zelf bestellen bij Eurocept. Telefoonnummer Eurocept: 035-5288377.
- Als u na minder dan twee weken merkt dat de elektroden niet meer goed op de huid blijven zitten, dan kunt u de plaklaag van de elektroden met een druppeltje water insmeren en laten opdrogen. Meestal plakken de elektroden daarna weer beter.
- Smeer geen crème, bodylotion of olie-achtige middelen op uw huid waar de elektroden bevestigd worden.
- Mochten de elektroden snel van de huid loslaten, bel dan naar Eurocept en vraag om elektroden met een sterkere plaklaag.
- Het kan voorkomen dat u van de elektroden huiduitslag krijgt, u kunt dan contact opnemen met Eurocept, ook in de proeftijd heeft u recht op elektroden voor een gevoelige huid. Telefoonnummer Eurocept: 035-5288377.
- De elektroden moeten ‘s nachts in de koelkast bewaard worden.
- Gebruik de TENS alleen overdag en niet in de nacht.
- Wanneer er problemen zijn met de materialen van het TENS apparaat zoals bijvoorbeeld de kabels of de batterij, dan neemt u altijd contact op met Eurocept en niet met de pijnpoli. Heeft u vragen over het gebruik van het apparaat of andere pijn gerelateerde vragen? Dan kunt u contact opnemen met de pijnpoli.
- De proeftijd van de TENS is twee weken, na twee weken wordt u door de pijnpoli gebeld en vragen we naar uw ervaring. Mocht het zo zijn dat het niet werkt, dan stuurt u alles terug naar Eurocept. Niet naar de pijnpoli! Wij melden het apparaat voor u af en Eurocept zal binnen een aantal weken met u contact opnemen over het retourbeleid.
- Mocht de TENS na de proeftijd een positieve werking hebben, dan maken wij de TENS definitief. U hoeft hier niets voor te doen! Vanaf dat moment weet de zorgverzekeraar dat u de TENS gebruikt. Bij chronische klachten (klachten die langer dan drie maanden aanhouden) wordt de TENS meestal bij elke zorgverzekeraar vergoed.
- In sommige gevallen is een proeftijd van twee weken niet voldoende, wij zullen bij het telefonische controle moment nagaan of er behoefte is aan eventueel verlengen van de proeftijd. De maximale proeftijd is 4 weken.
- Doet de TENS niets tegen uw pijnklachten? Dan zal de verpleegkundige u terugverwijzen naar uw hoofdbehandelaar van de pijnpoli. Hiervoor zal een telefonische afspraak ingepland worden.
- U heeft maar één keer in de 5 jaar recht op een TENS apparaat. Stuur het apparaat niet te snel terug als u twijfelt over de werking.
- In de proefperiode mag u de TENS niet meenemen naar het buitenland.
- Mocht u naar het buitenland gaan met het vliegtuig en u wilt de TENS in uw handbagage meenemen, dan heeft u een douaneverklaring nodig. U kunt uw gegevens mailen naar tens@euroceptpharma.com zij sturen u een douaneverklaring.
- Aanvullende informatie kunt u vinden in de TENS patiëntenfolder.
Tot slot
Inzien medische gegevens
Op mijn.spijkenissemc.nl kunt u uw medisch dossier inzien. U kunt ook inloggen via onze website www.spijkenissemc.nl.
Vergoeding ziekenhuiszorg
Niet alle ziekenhuiszorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Ook betaalt u altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar na of uw bezoek en/of behandeling in het ziekenhuis wordt vergoed. Meer informatie vindt u op www.dezorgnota.nl.Neemt u voor vragen, meer informatie of het afmelden van een afspraak contact op met polikliniek Pijnpoli. De polikliniek is bereikbaar op 0181-65 84 60 of via de BeterDichtbij app. Raadpleeg de website www.spijkenissemc.nl voor actuele openingstijden. Buiten kantooruren kunt u contact opnemen via het algemene telefoonnummer 0181-65 88 88.